Gladbachs fans rasar mot planerna på att sälja stadionnamnet

2025-10-26 18.11 Martin Andersson

'

Borussia Mönchengladbach står inför en het debatt efter att det blivit klart att klubben planerar att sälja namnrättigheterna till sin hemmaarena, Borussia-Park. Sedan invigningen 2004 har stadionnamnet varit heligt för klubbens supportrar – men nu kan det komma att ändras när energibolaget ista, som sedan juli är Gladbachs officiella hållbarhetspartner med avtal till 2031, tar över som namnsponsor från sommaren 2026.

Det är en utveckling som väcker stark ilska bland den aktiva fanscenen. Inför matchen mot Bayern München (0–3) i helgen spreds flygblad i Nordkurven där klubbens ledning kritiseras för bristande transparens och för att ha fattat beslutet utan att involvera fansen. I flygbladet argumenteras det för att en så viktig fråga som att ändra ”vår hemstadion” inte kan avgöras i hemlighet bakom kulisserna, utan att fansen måste vara med från början. Fansen kräver nu att försäljningen av namnrättigheterna stoppas och att dialogen med supporterbasen återupptas.

Även FPMG Supporters Club, som är paraplyorganisation för över 6500 Gladbach-fans, har uttryckt sitt missnöje. På deras hemsida kritiseras att varken medlemmar, fans eller den bredare supporterbasen har blivit hörda i processen. FPMG menar att den påbörjade affären måste avbrytas för att istället skapa en öppen dialog och tillsammans fatta beslut som är rätt för klubbens framtid.

Utöver den sportsliga utmaningen med en 18:e plats i Bundesliga, oroar sig alltså många i Gladbach-familjen nu också för klubbens identitet och kultur. Frågan om stadionnamnet blir därmed en symbol för större spänningar mellan klubbledning och supportrar – och en påminnelse om hur viktig hemmaarena och tradition är för fotbollsfansen.