Särskild design: Bayer Leverkusen presenterar ny hemmatröja

2025-07-01 11.08 Martin Andersson

'

Från och med den 1 juli är New Balance officiell utrustningsleverantör för Bayer 04 Leverkusen. I samband med starten av samarbetet har båda parter nu avslöjat klubbens nya hemmatröja för säsongen 2025/26 – ett plagg med en unik och symbolisk design.

Den nya tröjan, som bärs av Werkself, är grundläggande svart med röda detaljer som representerar Bayer 04:s sekundära färg. Röda inslag syns både i klubbmärket och i en speciell skuggning som pryder tröjan. Enligt klubbens pressmeddelande ska tröjan symbolisera en nystart, där en serie röda linjer bestående av många små kors smälter samman med den svarta bakgrunden. Inspirerad av det världsberömda Bayer-korset blir tröjan en hyllning till klubbens historia samtidigt som den blickar framåt.

Tröjan är gjord av 100 procent återvunnen polyester och matchas med svarta shorts och strumpor. Priset för vuxenmodellen ligger på 94,90 euro, vilket är fem euro mer än förra årets tröja. Redan inför säsongen 2024/25 hade priset höjts med fem euro jämfört med året innan.

Det här nya matchstället är resultatet av det första samarbetet mellan det amerikanska företaget New Balance, med bas i Boston, Massachusetts, och en tysk professionell fotbollsklubb. New Balance visar tydligt hur viktig Bayer 04 Leverkusen är för dem genom att ge den nya tröjan en framträdande plats på sin officiella hemsida – ett tydligt tecken på klubbens växande status inom sportvärlden.

Övergången till New Balance innebär också att den tidigare leverantören, brittiska Castore, ersätts i ett synligt skifte. Bayer 04 kunde utnyttja en klausul i avtalet som möjliggjorde en tidig uppsägning av samarbetet med Castore för att istället satsa på en långsiktig relation med New Balance.

Bakgrunden till detta var Castores stora leveransproblem under sommaren när efterfrågan på Bayer-tröjor exploderade – något som brittiska företaget inte kunde möta i tillräcklig utsträckning. Det öppnade dörren för en förtida och för klubben lukrativ byte av utrustningspartner, som enligt uppgifter ger Bayer 04 Leverkusen en årlig intäktsökning i det låga till medelhöga ensiffriga miljonintervallet.